Gulet traditioneel schip

 

Gulets geschiedenis

Gulets geschiedenis

De Turkse zee-industrie is al millennia oud, met de tradities van handelaren, piraten en hun oude handelsvloot die bijna zo oud is als de geschiedenis tot ver voor de geboorte van Christus. In feite is' s werelds oudste bekende schipbreuk (1350 voor Christus) ontdekt, vlak buiten de Turkse kust in de buurt van het dorp Kas althans volgens het in Texas gebaseerde Instituut voor Nautische Archeologie. Deze vloten waren de voorloper van de vloten van de Dorians, Romeinen en Ottomanen.

Heden ten dage hebben de gulets opvallende gelijkenissen met die oude ambacht van vroeger, de scheepswerven van toen die lagen aan de Egeïsche kust. Dieselmotoren zijn later vervangen door zeilen, de oude lading bestond uit olie, koper en glas en die is vervagen door de zonaanbidders. Maar de ontwerpen, materialen en constructie technieken zijn slechts licht veranderd door de eeuwen heen. De traditionele bootbouw is te vinden in de gehele kuststreek van Turkije aan de Egeïsche Zee en de Middellandse Zee kust, maar het grootste aantal van de boten en hun werven worden nog steeds gebouwd in omgeving Bodrum. Bouw van guletzeiljachten begon in Bodrum, maar toen ze populair werden, bouwden ze ze ook in Bozburun, Marmaris, Fethiye en Istanbul. De traditionele zijn doorgaans gebouwd met vurenhout. Handwerkers en timmermannen geven de voorkeur aan duurdere houtsoorten: teak, mahonie, iroko.

Sinds de tijd van zijn beroemdste inwoner King Mausolous (4e eeuw voor Christus) is Bodrum, het belangrijkste bootbouw centrum van Turkije. Ptolemaeus, koning van Egypte, had hier oorlogsschepen gebouwd in de 3e eeuw voor Christus, in het gebied waar nu de huidige jachthaven is. Er zijn nu meer dan dertig scheepswerven in de onmiddellijke omgeving van Bodrum en er zijn er nog veel meer op het omringende schiereiland.

De bruisende activiteit van Bodrum’s scheepswerven is eigenlijk niet veranderd, ten opzichte van de oude industrie, toen de Ptolemaeus vloot gebouwd werd. Veel van de boten zijn tegenwoordig moderne versies van veel oudere schepen.Met zijn symmetrische boeg en achtersteven, is de tirhandil een directe afstammeling van het oude Egeïsche ontwerp en al gauw de favoriet van de sponsduikers. Meer recentelijk zijn de boten Gulet genoemd, vermoedelijk afstammend van deItaliaanse gouletta of Veneziaanse Galiota. De Gulet opgetuigd met een brede lichtbundel en afgeronde achtersteven, en de ayna KIG of Ketch (vergelijkbaar met de Gulet maar met een vierkant achterschip, vandaar zijn naam alsTurks-spiegel, Ketch). Deze Gulet Ketch zijn ideale charter boten, hun brede balken en ruime dekken bieden ruimte voor comfortabele hutten. 

Gulets bouw op de werf

Gulets bouw op de werf

Sommige scheepswerven werken met staal of fiberglas, maar het belangrijkste bouwmateriaal is nog steeds de lokale Egeïsche den.  Deze is er in drie varianten: rood, wit en zwart; de laatste twee hebben de voorkeur wegens hun hardheid en hoge hars gehalte. Het hout wordt gekocht van de plaatselijke handelaren of betrokken van het ministerie voor Bosbouw. Het hout komt voornamelijk uit de bossen in de buurt van Koycegiz, Mu of Yatagan.

Later werden de boten meer gebouwd met hout dat speciaal gekweekt werd voor de verschillende boten. Niet alleen op maat qua lengte, maar bomen werden al voorgebogen tijdens de groei om aan de specifieke eisen te voldoen. De bouw van een boot begint met het leggen van de kiel, een solide basis voor zowel de bouw aan de wal en de drijvende kracht. De kiel is gevormd door een gelaste stalen bak en vervolgens gevuld met een dichte steen en bedekt met beton, zij vormen beide een sterke ruggengraat voor de Gulet. Dit zijn al de nodige tonnen ballast. Dan volgen de houten boegspriet en achtersteven met bouten aan de uiteinden van de stalen kiel en vervolgens de ribben. Deze vaste onderdelen bepalen de lengte en grootste breedte van de boot. De schets van de basis  (de vorm van de boot op het dek niveau) is in grote lijnen vastgelegd. De overige ribben die steun geven, zijn hand gemaakt en vervolgens gemonteerd.

Zodra alle ribben en interieur gereed zijn, begint het werk aan de hutten en het planken (teak)dek. In deze fase vindt de installatie van scheeps hulpstukken, zoals de brandstof-en watertanks, het elektrische systeem en de motor plaats. Zodra het dek haar voltooiing nadert volgt een kleine ceremonie, vieren de installateurs met "baklava hout", en dan komt het laatste stukje dat eindigt in de romp. Dat wordt zo genoemd omdat de montage ervan een belangrijke fase van de bouw voltooit. De romp wordt dan weer geopend door het verwijderen van een stuk van de bodem-planken en er zit dan een gewoon gat in voor het zaagsel en afval van de bouw.

In aanvulling op alle houtwerk komt ook het metaal aan de beurt op de werf. Het werken met roestvrij staal, de ruwe stukken worden zo verwerkt dat ze in de gewenste toepassing komen: Spar, sternrail, of de brandstoftank. De gehele tuigage is ook ontworpen en geïnstalleerd door de werf voor alle type Gulets. Behalve de mechanische onderdelen zoals motoren en ingewikkelde elektra die elders worden gekocht en geïnstalleerd door de bouwer, wordt het hele schip gebouwd door de plaatselijke ambachtslieden.

Grotere boten duren doorgaans negen maanden tot een paar jaar om die te voltooien. Kosten voor deze schitterende schepen zijn heel verschillend maar variëren tussen de $ 100000 voor een eenvoudige 15-meter boot naar meerdere miljoenen voor de meest luxe Gulet van boven de twintig meter.

Het is niet ongebruikelijk om naar een werf te rijden in de omgeving Bodrum. Men zal u graag rondleiden om de bouw van een boot in wellicht al vroege staat te laten zien. Lancering te water is soms een enorme opgave. Veel scheepswerven bevinden zich ver van de zee. Vaak moeten grote boten over meerdere kilometers naar de zee worden gebracht voor de te water lating. Kleinere boten kunnen worden gebracht op vrachtwagens of getrokken op aanhangwagens. Grotere boten zijn ofwel geplaatst op de achterkant van de trekker ofwel worden speciale vervoersbedrijven dan wel installaties ingeschakeld.

Luxe zeilcruise, cultureel en sportief avontuur, culinair genieten en relaxen